Världens godaste lussekatter !

Publicerat 2010-12-07 18:44:17
Hej, hej !

Nu är jag hemma igen :) Blev en mysig lunch/middag med syster på Jensen's Boefhus här i Göteborg. Kyckling för oss båda & gott var det - ett ställe att verkligen rekommendera !

Igår bakade jag lussekatte, lussebullar, saffransbullar - kalla det vad ni vill - & efter ett recept som gjorde min mage glad ! De var super goda ! Och trots att jag bytte ut 'vanligt' vetemjöl mot fullkornsmjöl så blev de lika saftiga för det :) Receptet kommer som vanligt efter bilden nedan - enjoy !


Du behöver:


50 g jäst för söta degar
5 dl mjölk
250 g kesella 1%
1 påse saffran
1,5 dl vit baksirap
en nypa salt
15-17 dl valfritt mjöl
100 g smör
+ ägg & russin till pensling & dekoration


Så här gör du:


1 Ta fram alla ingredienser och låt dem bli rumstempererade.
2 Smula jästen i en köksmaskin eller degbunke. Värm mjölk och kesella till fingervärme 37 grader. Häll över jästen och rör om så att jästen löser sig.
3 Tillsätt saffran, sirap, salt och cirka 15 dl av mjölet.
4 Klicka ner smöret i omgångar. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt eventuellt mer mjöl.
5 Låt jäsa övertäckt i cirka 40 minuter.
Jag lät dem jäsa i 60 minuter ungefär - jäsningen gör mycket har jag märkt ! :)
6 Arbeta snabbt ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till cirka 35 kusar eller fantasifigurer.
7 Lägg dem på bakplåtspappersklädda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i cirka 30 minuter.
8 Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg.
9 Grädda mitt i ugnen 5–8 minuter. Stora figurer gräddas i 200 i 10–15 minuter.

En väldigt jäst saffransdeg :)

Recept // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!