Intressant om kaffe & järn

Publicerat 2010-09-29 08:05:53
Hur många här dricker kaffe eller te till frukosten ? Hur många dricker kaffe eller te när de äter något järn rikt ? Jag skulle själv gissa på att det är ganska många. Man ser ju till exempel att bara många bloggare tar kort på frukosten & bredvid står det en kopp te.

Nu måste jag få upplysa er om en sak. Jag själv dricker aldrig kaffe till eller i närheten av ett mål. Vet ni varför ? För det fina järnet som finns i exempelvis skinka på mackan hämmas av kaffet. Min egna slutsats är att kaffet själv drar till sig järnet att kroppen inte får tillgång till det & kan därför inte lagra det i kroppen. Så vad leder detta till ? Järnbrist, såklart !

Samma sak med blodpuddingen man fick i skolan. Vad serverades till att dricka ? Juice. Mjölken var nära att få tas bort under dessa dagar eftersom mjölken, precis som kaffet med dess koffein, hämmar upptaget av järn medan juicen istället hjälper kroppen att lagra järn då det innehåller C-vitamin.

Tänkte det kunde vara roligt att veta :) Kram !

Smart tjej !

Kost // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!