HälsoBröd

Publicerat 2011-01-27 10:55:40
Här kommer det efterlängtade receptet på ett otroligt gott bröd helt enkelt :) Personligen tycker jag att brödet blir godast dagen efter - när det har fått svalna & hårdnat till sig lite på kanterna. Men det är såklart upp till var & en . Man kan även mixa & trixa lite med frön, frukt & olika typer av kärnor - det mesta går att slänga i.

Hälsobröd 2 limpor
1 l filmjölk
5 dl rågsikt
5 dl grahamsmjöl
1 dl vetekli
1 dl linfrön
2 dl solrosfrön
2 dl rågkross
1½ dl mörk eller ljus sirap
1/4 dl bikarbonat
1 msk salt

ev. sesamfrön & vallmofrön



Så här gör du:

1) Sätt ugnen på 180 grader.
2) Lägg bakplåtspapper i 2 brödformar. Glöm inte att klippa i kanterna så att det inte blir 'knöggligt' - då blir ju brödet mindre vackert :)
3) Blanda alla torra ingredienser - det vill sägs alla utom filmjölken - denna tillsätter du sist.
4) Allting ska bli en lös smet som du sedan fördelar i de 2 formarna. Jag strödde lite sesam- och vallmofrön över för att den inte skulle bli brun & tråkig.
5) Och så vips in i ugnen ! Nu ska den stå där & grädda i 80-90 min :) Lägg på bakplåtspapper efter halva tiden - annars får ni en ganska torr & svart skorpa på toppen ..



Grundreceptet kommer alltså från pt-fia i grund & botten, men är lite omgjort från min sida :)

Recept // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!