Recept-Favorit; Stekt Ris,.

Publicerat 2011-07-13 10:49:30
Nu är tipsarn' här igen ! Igår åt vi nämligen någonting som jag tyckte var otroligt gott, nämligen Stekt Ris. Råris, såklart, eftersom det står HÄLSA i pannan på mig.
& det var inte det minsta svårt att göra, kom bara ihåg att riset måste vara kallt när man steker det & bör därför kokas en stund innan för att hinna svalna. Ris från dagen innan går också jätte bra :)

Du behöver:

Kallt + KOKT ris (råris blev jätte gott !)
Olja + smör att steka i
Valfria grönsaker
Soya
2 ägg
Salt
Peppar

Så här gör du:

1) Häll lite olja + smör i en panna (vi använde wok-panna!)
2) Vispa ihop äggen lite lätt & kasta ner. Här gäller det att inte gå ifrån utan att hela tiden röra, peta, krossa & inte bränna vid äggen!
3) När äggen liknar lite scrambled eggs så tar ni bort dom - släng dom i en skål eller något !
4) Häll i ny olja + smör i pannan & tillsätt era grönsaker. (vi hade i frysta paprika + majs + ärtor)
5) När det nyttiga börjar få lite färg - ja, då kastar ni i det redan kokta riset !
6) Stek, stek, stek & släng mot slutet i 1-2 matskedar soya + salt & peppar + de stekta äggen.
7) Låt blanda ihop & var stolt över denna supergoda rätt !

Alternativt:

Det går utmärkt att ha korv, köttbullar, kassler, kyckling etc i ! Är det 'råa' ingredienser ni ska använda så stek gärna dessa först ! Se då också till att tex kycklingen är väl genomstekt.


Stekt ris är nu en av mina stora favoriter !

Recept // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!