Frukt & Nöt Bröd

Publicerat 2011-05-24 21:14:51
Här kommer det lovade receptet på det underbara brödet jag fick till häromdagen. Brödet är gott som det är eller med något mer 'smaklöst' pålägg & får dig att kanske springa på toaletten mer än 1 gång per dag som mamma uttryckte det, haha .

Frukt & Nöt Bröd - 2 limpor

Du behöver:

2 tsk bikarbonat
4 dl grahamsmjöl
4 dl fullkornsmjöl
4 dl grovt rågmjöl
1 liter lättyoghurt
hasselnötter
solrosfrön
nöt- & fruktmix (finns färdig i påse! Tror den hette så .. eller något med russin - ja, nötter & torkad frukt är det i iallafall :) )
1½ dl mörk sirap
½ dl honung
torkade fikon
torkade aprikoser
2 tsk salt

Så här gör du:

1) Sätt ugnen på 200 grader.
2) Släng ihop alla torra ingredienser & sen i med resten.
3) Häll upp i 2 brödformar. Ev. kan dessa behöva smöras eller bröas, men det brukar gå bra utan.
4) Skjut in i ugnen & låt grädda i ca 45 min eller tills brödet får en mörkare yta. Lägg då på folie & låt fortsätta i ytterliggare 45 min. 1½ timme är total tiden.

Klart !



Recept // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!