Världens Godaste Kanelbullar

Publicerat 2011-05-02 17:57:47
Jag måste säga det; de blir bara godare & godare för varje gång. Receptet kommer ursprungligen från Kryddburken.se men även här höftar jag en massa. Vem behöver decilitermått ?

Världens godaste bullar var det här !

Du behöver:

150 g rumsvarmt smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst för söta degar
½ tsk salt
½ dl flytande honung
0.9 - 1 kg Manitoba Cream

Fyllning:

150 g rumsvarmt smör
1 ½ dl socker
4 msk vaniljsocker
2 msk kanel

Garnering:

2 ägg
Pärlsocker

Så här gör du:

1) Värm mjölken till 37 grader.
2) Smula ner jästen i en bunke. Blanda.
3) Tillsätt salt + lite av mjölet. Blanda.
4) Blanda i smöret. Blanda.
5) Häll i honungen & fyll på med mjöl tills du får en smidig & inte för 'torr' deg.
6) Fäst plastfolie över bunken & låt jäsa i 45 min !
7) Fyllningen: blanda alla ingredienserna. Skulle smöret vara för hårt så kör det hellre i micron ett par sekunder - annars blir det ett himla meck med att kleta på det senare !
8) Dela upp degen i 2 eller 3 delar.
9) Kavla ut en deg-bit på ett inte alltför mjölat bakbord & bred på fyllningen.
10) Rulla ihop längderna, dra lite i kanterna & skär upp 2,5 cm breda bitar.
11) Låt jäsa under bakduk i 30 min !
12) Pensla med ägg & häl på lite pärlsocker.
13) In i ugnen på 200 grader i ca 12-15 min innan ni låter de svalna under en bakduk ! Voila !

Liten mini deg.
Vad som är så fruktansvärt bra med det här mjölet är att det jäser som bara den & man får de fluffiga & stora bullarna man är ute efter !
Yes, tvätta ugnen it is ...

Recept // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!