Flicka eller pojke?

Publicerat 2014-06-27 18:56:00
Jag vet hur många "tecken" jag letade efter innan jag visste om det fanns en tjej eller kille där inne i magen. Arbetskamrater slog vad (med pengar och coca cola), mamma hade dubbelnamn och jag och Fredrick kallade den för "Anders" av en väldigt lustig anledning.
Så kom vi på första UL och tänkte att "nu skulle vi äntligen få veta". Tji fick vi och det var bara att traska hem igen - minstingen låg och tryckte rumpan mot min rygg och barnmorskan kunde inte se något. (Personligen tror jag att hon visst kunde se, men inte ville. Läste att de kan vara lite kinkiga när det kommer till det.)

Nu ska här tilläggas att jag är en fruktansvärt nyfiken person. Det absolut värsta jag vet är när folk säger att de har en hemlis, överraskning eller vet något som jag inte vet. DET ÄR INTE ROLIGT!
Så vi bokade ett nytt besök - denna gången ett ultraljud för att endast få veta könet, hos Barnmorskegruppen här i Göteborg. Underbar klinik.
- "Då kan ni se här vad det är" säger barnmorskan och riktar sonden mot framstjärten (jamen vad heter det då?!). Se vad? Jag kan inte se någonting! Det var det längsta uppehållet i mitt liv. Jag tittade mot Fredrick för att se om han hade rätt = en flicka = ett leende, eller om han skulle ha känt sig besegrad och att det var en pojke. Men han kunde inte heller se, det märkte jag.
- "Det är en liten tjej".
Lyckan spred sig i våra ansikten och jag kände hur nervös jag blev. Hur verkligt det plötsligt kändes. En liten tös!
SJÄLVKLART hade vi blivit lika glada för en kille, men så här var vår reaktion. Take it or leave it.
 
Nu sitter jag här och kollar vilka tecken som stämnde in på att det skulle vara en tjej, och om något lutade åt en kille. Jag vet att man inte kan vara 100% säker, men för oss är det en tjej än så länge.
Så för att visa er hur det var för mig så kommer en liten avbockningslista här. En av alla miljarder som jag läste innan.
 
1. Titta ner
Enklaste sättet är att bara ta en titt söderöver: Är magen låg väntar du en pojke, är magen hög blir det en tjej.
Min var as low as it could be. Hon har näst intill legat halvvägs ut under hela graviditeten. KILLE.

2. Räkna hjärtslag
Nästa gång barnmorskan lyssnar på din bebis hjärtslag så lyssna lite extra nog på vad hon säger. Har bebisen en hjärtfrekvens på 140+ slag per minut är det ett litet flickhjärta som slår. Är hjärtfrekvensen på under 140 slag per minut är det ett killhjärta.
Okej, hur ska jag kunne räkna det? Jag vet inte hur man räknar i vanliga fall. Jag har för mig att barnmorskan sa att det var typ 141 eller något, men det kan jag lika gärna ha drömt. 140-någonting var det iallafall. ALLTSÅ EN TJEJ.

3. Godisgris?
Har du fått ett omättligt sug efter surt och salt? Då väntar du en pojke. Om du istället bara måste ha glass var och varannan dag så blir det en flicka.
Jag behöver glass först nu. Jag älskar glass, men det har jag ju gjort hela tiden? Och jag kan lika gärna ta godis? Så vad är det då? En blandis? Har till och med för mig att salt var viktigt för mig första tiden. SÅ BÅDA.

4. Indiansk visdom
Enligt en legend om Maya-indianerna kunde de förutsäga könet på barnet genom moderns ålder. Jämför din ålder det år du blev gravid med årtalet då du blev gravid. Är båda jämna eller udda blir det en flicka, är en jämn och en udda blir det en pojke.
Jag var 23 när jag blev gravid - udda - och det var 2013 - udda. Så det borde bli en POJKE?

5. Fet och finnig
Får du tillbaka din värsta tonårshy under graviditeten med finnar och fet hud? Då ruvar du på en flicka. Enligt myten så stjäl bebisflickan sin mammas skönhet…
Jag har aldrig i mitt liv haft finnar på ryggen, men det kom både en och två stycken i början. De är dock helt borta nu. Tack och lov. FLICKA.

6. Ringlekar
Knyt en tråd i en ring, till exempel din vigselring. Låt ringen hänga framför magen. Om ringen snurrar i en cirkel blir det en pojke, om den pendlar fram och tillbaka gömmer sig en flicka i magen.
Okej, där går min gräns.

7. Bosatt över toastolen?
Led du av illamående hela första trimestern – eller kanske fortfarande? Då tyder det på att en liten tjej kommer att titta ut. Slapp du morgonillamående lär det bli en kille.
Ingenting. Jag har inte mått illa sedan dag 1. Ledsen för att jag mått så bra till er som mått så dåligt. KILLE.

8. Det hänger på benen
Har du tjocka och svullna ben så blir det en pojke. Har du istället tunna och smala ben så blir det en flicka.
Inga feta ben (än). FLICKA.

9. Kolla sängläget
Om du tycker det är skönast att ligga på vänster sida väntar du en pojke, föredrar du höger sida blir det en flicka.
Jag måste säga att jag ligger på den sida som hon inte ligger på. Sen har jag läst någon typ av myt att om man ligger på höger sida så kan man klämma någon artär, så egentligen borde jag vara körd nu, för den sidan har jag legat mot mest. FLICKA.
 

POJKE: 44%
FLICKA: 56%
 

Nåja. Någon  måste det ju stämma på :)
 

Källa: Familjeliv.se
 

Graviditet // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!