Can-Bärra så kan jag !

Publicerat 2010-04-14 02:49:36
God morgon !

Jag orkade inte blogga när vi kom hem igår, min kropp går i bitar av allt traskande & jag hoppade i säng ganska fort.

Trots att Canberra är en stad där det inte finns något alls att göra, så hade vi det riktigt mysigt. Vi var lite rädda att vi skulle behöva gå & köpa oss varsin jacka för när vi kom till flygplatsen kan det inte ha varit mer än 10 grader & där står vi med cardigans & resten med tjocka vinterjackor. Detta ångrade vi inte ett dugg senare dock - det blev alldeles perfekt varmt & ett tag gick jag till och med i linne. Kändes som en äkta svensk, varm vårdag !

Canberra påminner lite om en väldigt liten stad i Sverige (halvera Örebro ungefär) & det är lite pinsamt hur de kan kalla denna huvudstaden. Robin (som läser på allt vilket gör att jag lär mig as we go haha) berättade att det är en ganska ny stad & att den var planerad för inte mer än 100 år sedan - under -20 talet. Detta skulle han aldrig fatta att jag kommer ihåg, haha !

Vi gick iallafall till gamla parlamentshuset & sen en snabb sväng förbi det nya & jag måste säga det att det gamla är ju faktiskt ett parlamentshus medans det nya ser mer ut som ett stort bibliotek/museum - men fint var det ! Efter det tog vi en taxi till Svenska Ambassaden för att fixa mitt pass. Robin uppgav adressen till taximannen & vi som är vana vid att de inte fattar vart vi menar förklarade vart det skulle ligga & om han visste vart det låg. Han bara skrattade & sa "vi hittar nog". Det visade sig nämligen att alla ambassaderna ligger i en klump ett stenkast från parlamentshuset. Det var riktigt tufft att se alla ambassaderna så vi valde att promenera till stan på tillbaka vägen så att vi kunde titta närmare.

När vi gick förbi USA's ambassad (som ni förstår var den största, finaste & mest överbevakade av dem alla) bad Robin mig ta en bild eftersom jag hade kameran.
- "Älskling, tar jag en bild så skjuter de mig" så jag sträckte över kameran till honom istället.
Just när han skulle ta en bild så skriker en av vakterna till honom & gör tecken att han måste lägga ner kameran. Gissa om Robin hade hans ögon i nacken så länge han kunde se oss sen ...

Canberra är mysigt & det var fint att se - mycket påminde om Sverige & jag skulle aldrig säga "åk inte dit" för det är något speciellt. Men åk till någon rolig stad efteråt bara :)

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe & ta en promenad ! Vi hörs senare !

För er som inte tror på att det faktiskt sitter stora vita papegojor i träden här, haha !
Anzac memorial
Där fick man önska sig något efter att man slängt i en peng
Huset ni ser allra längst bort är alltså det nya parlamentshuset, framför ligger det gamla & den långa vägen ni ser emellan upptäckte vi är mycket längre än man tror :)

Allmänt // 1 kommentarer




Mamma Sus

FYNDIG RUBRIK!

Tur att flygresan gick bra fram och tillbaka :)

Ni får då uppleva en massa! Jätteroligt tycker jag!

Kram

Mamma Sus

2010-04-14 06:56:49



Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!