Lax & Pastagratäng

Publicerat 2010-09-07 12:51:34
Sådär, nu har jag fått rensat bort lite - nummer 1 på dagens saker att göra är avbockad. Nu ska jag äta lite lunch om en stund & sen traska till bussen för att åka till mormor. Ska se om hon vill ta en promenad i den härliga solen - det är ju ett underbart höstväder här i Götet idag ! Vanligtvis brukar det vara lite halvmulet när jag är ledig - men nytt jobb, nya regler antar jag, haha :)

Här kommer ett hop-kok från igår; lax & pastagratäng. För mig som gillar majs & ärtor var detta en höjdarrätt & fruktansvärt gott - för en man som däremot inte är förtjust i grönsaker överhuvudtaget så fick den ett minus på grund av det - vissa tål ju inte nyttigt ;)
Nu ska jag göra mig iordning ! Kram på er & ha en strååålande dag !


Lax & Pastagratäng

Du behöver:
Majs-ärtor- och paprikamix (fryst)
Broccoli
Fryst Spenat
Riven ost
Matlagningsgrädde (jag tog i lite vispgrädde också, hihi)
Salt
Pappar
Grillkrydda
Citronpeppar
Chilisås
Pesto
Fullkornspasta
Lax
Valfria grönsaker att ha till

Så det är en del, men ta gärna vad ni har hemma. Allting är gott i gratäng och detta är ju bara mitt egna tips :)

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Koka pastan så som det står på paketet. Lägg gärna i broccolin i det kokande vattnet när pastan börjar bli klar.
3. Smörj en form.
4. Blanda kryddor & grädde i en skål. Tillsätt osten mot slutet.
5. Blanda pasta med alla frysta grönsaker.
6. Häll i hälften av pasta-mixen i formen.
7. Häll över ungefär halva grädd-blandningen på pastan.
8. Häll i resten av pasta-mixen & toppa med resten av grädd-såsen.
9. Kleta på peston på laxen & lägg upp på ett smörgås papper. Ställ formen bredvid.
10. Vips in i ugnen ! Låt grädda i ungefär 25 minuter, mer eller mindre :)

Gott-gotti-gott-gott !


Recept // 0 kommentarer







Namn:


Mail:


Blogg/url:


Kommentera:


Jag är ofta här, spara mina uppgifter!